Hos de flesta barn beror förstoppning inte på någon bakomliggande sjukdom. Ett felaktigt beteende i samband med tarmtömningssignaler är den vanligaste orsaken till problemet. Det är dessa barn med så kallad funktionell förstoppning som detta dokument handlar om. De barn som har en sjukdomsorsakad förstoppning ska remitteras vidare till specialistklinik.
Hur vanligt är förstoppning hos barn?
Förstoppning är en vanlig åkomma och drabbar ca 3 % av barnen i västvärlden enligt Tabbers (2011) och mellan 0,7-29,6 % enligt Nurko et al (2011).
Orsaker till förstoppning hos barn
Det finns många anledningar till att barn utvecklar förstoppning och avföringsinkontinens. Orsaken är inte helt känd. Att barnet går och håller sig är troligen den vanligaste orsaken till förstoppning hos barn över ett år. Detta är ofta en följd av tidigare stora, hårda och smärtsamma tarmtömningar. Av barnen som har problem med avföringsläckage beror cirka 80 % på förstoppning.
Förstoppning utan någon bakomliggande organisk sjukdom kallas för funktionell och utgör ca 95 % av alla förstoppningar. Det innebär att resterande ca 5 % av barnen med förstoppning har en bakomliggande sjukdom som orsakar besvären.
Exempel på andra orsaker till förstoppning:
Medfödda missbildningar:
Anorektala missbildningar, ryggmärgsbråck, Hirschprungs sjukdom.
Förvärvade:
Fissurer i anus efter stora och hårda avföringar. Infektioner. Allergi. Megarectum kan utvecklas om barnet håller sig och det då samlas stora mängder avföring i tarmen.
Psykologiska:
Stress och rädsla för att bajsa på grund av mobbing i skolan, sexuella övergrepp eller misshandel kan förekomma. Äldre barn som har förstoppning kan förneka att de ens är bajsnödiga.
95 % | Funktionella orsaker | - Brist på toaletträning.
- Pott/toafobi.
- Undvikande av andra toaletter än hemmets.
- Rädsla för att bajsa pga smärta vid tömning.
- Ges inte utrymme för lugna toalettbesök.
- Kostens kan påverka negativt.
|
5 % | Medfödda missbildningar | - Hirschprungs sjukdom
- Analatresi
- Analstenos
- Sacrala teratom
- Intestinal neuronal dysplasi
- Intestinal pseudo-obstruktion
- Lipom
|
Neurologiska | - Ryggmärgsbråck
- Fjättrad ryggmärg
- Spinal tumör
- Spinala trauman
- Förvärvade hjärnskador
|
|
Neuropsykiatriska | ADHD, Aspergers eller Autism |
Psykogena/psykiatriska | - Anorexi eller otillräckligt matintag
- Depression
|
Metabola/endokrina | - Hypothyrodism
- Diabetes mellitus
- Hypercalcemi
- Hypokalemi
- Vitamin-D intoxikation
|
Andra orsaker | Mediciner: Opioider, antikolinergika eller antidepressiva |
- Sexuella övergrepp
- Mobbning
- Misshandel
|
Födoämnesintolerans & allergi: Celiaki eller mjölkprotein |
Cystisk Fibros |
Kost: Lågt fiberintag, malnutrition eller dehydrering |
Fysiologiska orsaker:- Dyskoordination i bäckenbotten
- Nedsatt känsel rektalt och/eller analt
- Långsam tarmmotorik
- Extern och intern sfinkterdysfunktion
|
Motilitetstörningar:- Idiopatisk megacolon
- Långsam tarmmotorik
- IBS
|
| | Tidigare sjukdomar och operationer i buken:- Adherenser
- Ileus
- Invaginationer
|
Förstoppningens effekt på tarmen
Barn som går och håller sig länge och inte bajsar kan lagra bajs i sista delen av tjocktarmen. Detta gör att bajset blir hårdare, större och därmed svårare att bajsa ut. En del barn har en utvidgad sista del av tarmen (rektum), så kallad megarektum. Den vida tarmen gör att barnet lättare samlar på sig bajset utan att känna att det är dags att bajsa. Den stora mängden bajs gör också att det lättare uppstår avföringsinkontinens. Barnet känner inte att det står bajs i rektum och drar då inte ihop den yttre sfinktern och bäckenbottenmusklerna för att motverka att bajset läcker ut.
Definition av förstoppning
Det finns olika definitioner på vad förstoppning hos barn är. Nedan är två exempel på sådana:
Enligt Rom III-kriterierna för funktionell förstoppning hos barn:
- Aktivt uppskjutande av tarmtömningen (retentive posturing).
- Avföringsinkontinens en gång per vecka.
- Smärtsamma defekationer.
- Palpabel avföring i ändtarmen.
- Mycket stora tarmtömningar (med risk att orsaka stopp i toaletten).
- Färre än tre tarmtömningar per vecka.
Barn upp till 4 år skall ha två eller fler av dessa symtom i en månad. Barn över 4 år skall ha två eller flera symtom av dessa symtom två månader.
Enligt PACCT-kriterierna för funktionell förstoppning hos barn:
Förekomst av två eller flera av följande karakteristika under de senaste åtta veckorna:
- Mindre än 3 tarmtömningar per vecka
- Mer än en episod av avföringsinkontinens i veckan
- Stora avföringsmängder vid buk- eller rektalpalpation
- Så stora tarmtömningar att toaletten täpps till
- Trängningsmotverkande kroppshållning eller beteende
- Smärtsamma tarmtömningar
Många andra symtom kan vara förstoppning;
- Tarmtömningssvårigheter från spädbarn och upp till större barn. Skrikighet/kolik på små barn. Buksmärtor i alla åldrar.
- Dålig viktuppgång, dålig aptit eller matvägran.
- Feber och/eller kräkningar.
- Analfissurer, prolapser, blödningar från anus och smärta analt.
- Huvudvärk, trötthet, hängig och håglös.
- Urinläckage eller urinretention.
- Gångrubbningar
- Beteendestörningar och anorexi
Förstoppning hos spädbarn
Även hos spädbarn under året är den funktionella förstoppningen vanligast. Förstoppning i denna ålder kan uppstå då barnet börjar med smakportioner. Mjölkproteinallergi och glutenintolerans uppstår då man utsätts för livsmedel innehållande dessa vilket kan visa sig som förstoppning.
Barn som inte vill bajsa
Ett barn som har ont när det bajsar undviker detta och håller emot. Vid behandling av förstoppning är det därför viktigt att bajset blir mjukt så att barnet inte upplever obehag när det bajsar. Att ha mjukgörande behandling i tillräcklig dos är viktigt. Smärtlindring lokalt i rumpan kan också användas i början innan bajset blivit mjuk och för att påskynda läkning av eventuella sprickor.
Förstoppning hos förskolebarn och äldre
Nedan följer en redogörelse för olika problem i förskola och skolan för barnen som kan inverka negativt i en behandling av förstoppning.
Sen blöjavvänjning
Barn som har blöja för länge har lättare att få förstoppning.
Effektiva blöjor
Dagens blöjor är för bra att absorbera vätska. Det gör att barnen inte känner obehag att gå med en blöja med kiss eller bajs i.
Stress i barnens vardag
Vuxna har kanske inte tid att träna barnen att gå på toaletten eller pottan.
Det är roligare att leka
Barn som går på förskolan eller skolan gör så mycket annat som är roligare än att gå på toaletten. Det gör att barnen lätt prioriterar bort toalettbesöken vilket kan resultera i problem med exempelvis förstoppning och avföringsläckage.
Äckliga och lyhörda toaletter
För att vilja gå på toaletten är det viktigt med fräscha och trygga toaletter. Toaletter som inte städas så ofta och där det skräpas ner undviks. Viktigt att toaletten också ligger avskilt utan att det samlas andra elever utanför som kan störa. Många är också rädda för att det ska höras ut från toaletten att det plumsar eller skvalar vilket kan upplevas som pinsamt. Toaletten ska också ha ett bra lås som inte går att öppna utifrån.
Barnet får inte gå på toaletten när det behöver på lektion
En del elever upplever att de inte får gå på toaletten på lektionen då läraren upplever att lektionen störs av för mycket spring. Många lärare tycker att eleverna ska sköta toalettbesöken på rasterna medan eleverna hellre går på lektionen då det är lugnare utanför toaletten.
Barnet kan inte torka sig
Ett barn som inte lärt sig torka sig efter det har bajsat kan undvika att gå på toaletten i skolan eller förskola på grund av det inte vet vem som ska hjälpa till att torka.
Barnet känner inte behovet av att bajsa
En del barn har lärt sig att ignorera blåsans och tarmens signaler så effektivt att det inte känner något behov av att gå på toaletten. Det behövs då regelbundna besök under dagen som är förutbestämda. En stor hjälp är då om personalen på förskolan eller skolan kan hjälpa till att påminna eller ta barnet till toaletten på bestämda tider.